Johann Sebastian Bach
21.března 1685 (Eisenach)-28.července 1750 (Lipsko).
Německý
skladatel a kantor, učitel svých synů, provozovatel řady různých hudebních
profesí.
Pocházel z rodiny, kde byla bohatá hudební tradice a vhodné podmínky pro rozvoj
jeho mimořádného talentu, otec byl také hudebník.
Po
předčasné smrti otcově, Johannovi bylo 10 let, se jeho hudební výchovy
ujal starší bratr. Všeobecné vzdělání dovršil Bach v r.1700 na gymnáziu v
Lübecku.
Prvním
významným hudebním působištěm byl v r.1703 Výmar (vstoupil do tamní
kapely), kam se opět vrátil v r.1708 a pracoval tam do roku 1717.
Zastával místo dvorního varhaníka, později komorního hudebníka a
koncertního mistra. V té době již mimořádným způsobem ovládal hru na varhany a
vedle svých mnoha pracovních povinností pilně komponoval.
1717-1723
byl kapelníkem dvorní kapely v Köthenu, to bylo důležité pro tvorbu jeho
koncertních skladeb.
V
dubnu 1723 přišel do Lipska, kde byl kantorem a varhaníkem u sv.Tomáše. Zde
setrval až do konce života.
Bach
byl dvakrát ženatý: 1707 si vzal vzdálenou příbuznou Marii Barbaru Bachovou,
měli 7 dětí. Po její smrti se oženil v r.1721 s Annou Magdalenou Wülkenovou (o
16 let mladší) a měli dalších 13 dětí. Ze všech potomků Bacha přežilo pouze 9
dětí, mezi nimi i 4 synové, také zdatní instrumentalisté a skladatelé.
Přibližně
rok před smrtí Bach přišel o zrak – měl pravděpodobně šedý zákal.
V
Bachově díle dochází k syntéze různých vlivů a trendů dosavadního barokního
hudebního vývoje. Vytvořil rozsáhlé a nedostižné dílo pro varhany,( asi
35 fug, před něž jsou stavěny toccaty, fantasie, nebo preludia). Pro
cemballo a klavír: Malá preludia a fugety, Knížka skladeb pro Annu
Magdalenu Bachovou, 2hlasé invence, 3hlasé sinfonie, Anglické a Francouzské
suity, Partity, Dobře temperovaný klavír – 48 preludií a fug ve všech durových
a mollových tóninách, Goltbergovy variace, Chromatická fantasie, toccata a fuga
a další.
Sonáty
pro sólové housle, Sonáty pro violoncello a cemballo, 6 suit pro
sólové violoncello, 6 Braniborských koncertů, Velké množství duchovních
i světských kantát. Dokonalé ovládnutí kontrapunktu a nevyčerpatelnou
fantasii předvedl v Umění fugy, kde na jedno téma vytvořil 15 fug a 4
kánony. Podobný charakter má i Hudební obětina (nedokončeno) – není
určeno, pro jaké nástroje je napsaná.
Mimořádné
místo co do kvality, obtížnosti i rozsahu zaujímá hudba duchovní:
Vánoční oratorium, Mše h moll, Matoušovy a Janovy pašie a další.