Klasicismus
(z lat.classicus=vynikající, vzorový)
Slovo klasický znamená v umění, tedy i v hudbě, kvalitu
trvalé hodnoty, nezáleží na stylu, žánru. Úžeji označuje toto slovo epochu,
jejíž umění se nějak vyrovnává s ideály antiky. Někdy jde o její napodobování,
někdy o vystižení antických estetických principů. V průběhu evropských
dějin došlo k takovým návratům vícekrát – renesance, francouzské
baroko. Antické inspirace zasáhly do výtvarného umění, divadla, literatury. V
hudbě je antický vliv problematičtější. Během mnoha staletí se změnili
schopnosti a myšlení lidí, hudební nástroje. Ve 2/2 18.st. směřuje
i hudba k formální dokonalosti, harmonické vyrovnanosti – antické ideály.
Klasicismus
předjímá rokoko a citlivý(galantní) styl – Jan Václav Stamic, František
a Jiří Benda, Josef Mysliveček, Carl Philipp Emanuel Bach, Carl Diters
Dittersdorf a další. Vrcholem klasicismu v hudbě je život a dílo Josepha
Haydna, Wolvganga Amadea Mozarta a Ludviga van Beethovena. Protože všichni tři
prožili významnou část svého tvůrčího období ve Vídni, bývá nazýváno období, v
němž žili jako Vídeňský klasicismus. Vedle tohoto trojhvězdí působila ve
Vídni a obohacovala klasickou hudbu celá řada dalších skladatelů, mezi nimi i
češi Pavel Vranický, Leopold Koželuh, Jan Hugo Voříšek a další.
Stejně
jako začátek, ani konec klasicismu nelze přesně ohraničit. Např. v Čechách
klasické ideály ovlivňovaly tvorbu hudebníků hluboko do 19.století – Jan Václav
Tomášek.
Slovo
klasicismus označuje také hudební styl. Proti vznešenému stylu baroknímu je
klasická hudba prostší, formálně uzavřenější, harmoničtější. Staví na symetrii
témat,přehlednosti forem(vrcholem se stává cyklická sonáta), v harmonii na
durově-mollové diatonice. Výraz hudby bývá přirozený, jasný. V instrumentáři
převažují nadále smyčcové nástroje. Dominují absolutní hudební formy:sonáta,
symfonie, smyčcový kvartet, koncert. V opeře a oratoriu převládá dualismus
recitativu a árie.
Tak,
jako baroko, i klasicismus se stal nevyčerpatelnou studnicí poznání pro skladatele
dalších generací-neoklasicismus. Z romantiků:Felix Mendelsohn
Bartoldi, Johanes Brahms, Antonín Dvořák aj. Ve 20.st.Igor Stravinskij, Sergej
Prokofjev, Benjemin Britten a mnoho dalších. Všichni tito mistři klasickou
hudbu nekopírovali, ale většinou svoji hudební řeč poměřovali a upravovali
podle některých principů klasických, nebo barokních.