Osamostatnění instrumentální hudby
Instrumentální
a vokální hudba existovali po mnoho staletí souběžně vedle sebe. Vokální hudba
se rychleji vyvíjela, byla jí věnována větší pozornost. Hudba pro nástroje
plnila funkci doprovodnou ke zpěvu, k tanci.
Na
počátku renesance instrumentální repertoár spočíval na ozdobném přepisu děl
vokálních.
Podle
výškového a barevného odlišení lidského hlasu – soprán, alt, tenor,
bas vznikají „čtyřčlenné rodiny“ nástrojů podobného druhu, ale
různé velikosti a výšky tónu – např. flétny, violy, šalmaje. Ty mohly hrát
čtyřhlasé vokální partitury a vytvářet k nim variace.
V
Rozvíjí
se technika hry, vznikají sborníky skladeb pro různé nástroje i
hudebně-teoretická díla o hře a improvizaci, o umění variací. Stále větší důraz
je kladen na uměleckou složku.
V
renesanci se neurčovalo přesně, jaký nástroj bude kterou skladbu
hrát.Přihlíželo se k místním možnostem.
V
Benátkách působili Andrea Gabrielli a jeho synovec Giovanni Gabrielli. Některé
skladby psali „in echo technikou“.
Na
konci
Hudba
pro klávesové nástroje:
V
poslední třetině 15.st. se rozšiřuje tabulatura - notační systém
pro klávesové a loutnové nástroje – udává značky pro způsob hry, nebo hmaty a
rytmické údaje. První dochovaná tabulatura je asi z r. 1425. Klávesové nástroje
se uplatňují v sólových skladbách i v doprovodech zpěvu, jako nositelé generálbasu.(Generálbas
je basová linka, opatřená číslicemi a značkami, které udávají, jaký akord se má
k danému tónu hrát. Potom už záleželo na umění hráče, jakým způsobem,
jak složitě či jednoduše předepsané akordy zahraje).
Německý
varhaník Conrad Paumann , činný asi 1410-1473, byl skvělým hráčem a hudebním
teoretikem. Je autorem díla Fundamentum organisandi. Mimo jiné přepsal a
upravil na 250 skladeb od jiných skladatelů. Na něj navazuje další generace
hudebníků – Michael Praetorius (1571 nebo 1572 – 1621) – skladatel, teoretik,
varhaník. Napsal základní spis „Nauka o hudbě“ . Jde o jakousi encyklopedii o
hudbě v němčině a latině, pojednává o hudební teorii, hudebních nástrojích,
terminologii, solmizaci, rytmu a kontrapunktu. Praetorius složil mimo jiné 1244
skladeb v němčině, dílem s doprovodem generálvasu, dílem a capella.
Skladby
pro klávesové nástroje mohly hrát varhany, cemballo, clavichord, virginal, nebo
nástroje, které se mohly odlišovat ve tvaru, názvu. Způsob hry na ně a tvorba
tónu byly podobné: pomocí klávesy se uvedl do pohybu více či méně složitý
mechanismus, na jeho konci byl jakýsi trn zadrhující, drnkající o strunu. U
varhan se pomocí kláves otevíraly či zavíraly ventily, skrz které proudil
vzduch k píšťalám.
Hudba
pro loutnu:
Vedle
klávesových se v
Arciloutna
ná
přídavný hmatník, nad ním jsou nataženy basové struny. Vynikající loutnisté a
skladatelé 16.století působili v Itálii, Francii, Německu, Anglii.
Ve
Španělsku vznikla vihuela - pravděpodobně předchůdce kytary,
nápadně ji připomíná tvarem ozvučné skříně.
Hra
na loutnu se v renesanci považovala mezi šlechtickými kruhy za známku
výlučnosti a vybraných způsobů. Je dochováno více obrazů, svědčící o vzhledu
nástroje, zachycujících významné osobnosti, např.anglická královna Alžběta I.
aj.
Vynález
knihtisku:
1452
Gutenberg v Mohuči, nebo Moutelin ve Štrasburgu. Oba se zasloužili o rozvoj
tiskařství. Knihtisk přispěl k rychlejšímu šíření krásné i vědecké literatury.
Již ve 3/3 15.st. existovaly v Evropě tiskárny, specializující se na hudebniny
– Nizozemí, Německo. Vydávání hudebnin bylo velmi pracné. Tisklo se na třikrát.
1 – notová osnova, 2 – noty, 3 – číslování stránek, text, další údaje a značky.
Notace
byla ve vývoji. Tiskárny musely pružně zařazovat novinky. Jeden z prvních
výtisků – Gerson – Collectorium super Magnificat. Je to duchovní skladba. Zde
byla notová osnova nakreslena ručně.
Tiskaři
dostávali zakázky nejdříve od církve, později i od vzmáhající se šlechty.
Itálie – Ottaviano Petrucci – tiskař v Benátkách, zdokonalil techniku trojího
tisku.